05 juli, 2011

Happiness is not a destination; it is a way of life!

Att leva ett lyckligt liv är målet för de flesta. Vad som innebär lycka är olika för alla och det är här det gäller att hitta rätt bland visioner och mål. Det bästa är att ha både visioner och mål, men samtidigt är det viktigt att inte blanda ihop vilket som är vilket. Visserligen kan mål och visioner ibland var samma sak men med visioner menar jag de som är mer vidlyftiga. Det ska kännas rätt okey om de inte uppfylls. Visioner är drömmar, mål ska vara mer konkreta för bästa resultat.

Den mest improduktiva känsla man kan ha är känslan av otillräcklighet. Det är aldrig fel att sikta högt, och man ska absolut tillåta sig att drömma, men om man under en längre tid lever med ouppnåeliga mål så tär det på en. Ouppnåeliga mål leder till känslan av otillräcklighet, vilket leder till handlingsförlamning och brustna illusioner, vilket leder till låg livsglädje och bitterhet. De ouppnåeliga målen/kraven är både sådana som man ställer på sig själv och sådana som omgivningen ställer. Alla vars åsikt man inte kan negligera oavsett om det är du själv, din partner, dina föräldrar eller din chef. Börja med att ändra det du kan ändra på – börja med vilka krav du ställer på dig själv. Därför är det klokt att hålla isär visioner och mål.

Ett delmål i min egendesignade livsstil är att vara välorganiserad vilket inkluderar ett välstädat hem – ja, någorlunda välstädat. Tyvärr är detta inget som faller sig naturligt för mig även om jag skulle önska det gjorde det och det finns ju ingen anledning att sätta omöjliga mål! Läste nyligen en bok med tips och råd i ämnet som heter ”Var sak på sin plats och rensa bort resten”. Detta är ju ett gott råd i sig, men rådet från boken som fastnade var att om något tog mindre än en minut att fixa så gör det direkt. Detta försöker jag tillämpa numera och det verkar leda till bra resultat på lite sikt. [Note to self: Lär dig kommateringsregler.] Min väninna Molly tyckte att jag som förnuftig kvinna inte borde ha en blogg som bara innehöll en massa svammel om mina drömmar utan ge lite konkreta råd också. Så nu har jag gett er de första ;-)

Önskar er en bra fortsättning på tisdagen!

2 kommentarer:

Ingela sa...

Om jag nu uppfattade detta rätt?!
Bör du inte överväga att göra om ditt delmål avseede städning till en vision i stället....

Chimone sa...

Nix! "Någorlunda välstädat" är ett mål som SKA uppfyllas. Det gäller att hitta ett system för detta som fungerar. Det är utmattande att se saker som behöver göras överallt i hemmet. Att göra det till en vision redan nu är att kapitulera :-)

Skicka en kommentar